Το έμβλημα του Κ.Ε.Ε.Μ.

γράφει ο Νίκος Ι. Καρμοίρης

70 χρόνια από τη συγκρότησή του (Μάρτιος 1945) στην Καλλιθέα Αττικής και 60 από τη μετεγκατάστασή του στη Λακωνία (Απρίλιος 1955) συμπληρώνει φέτος το Κέντρο Εκπαιδεύσεως Εφοδιασμού Μεταφορών.
Με αφορμή αυτή τη διπλή και «στρογγυλή» επέτειο, η οποία θα εορτασθεί προσεχώς στο στρατόπεδο «Σχη Κων/νου Δαβάκη», παραθέτω ένα απόσπασμα από το βιβλίο «Το ΚΕΕΜ στο πέρασμα του χρόνου», στο οποίο παρουσίασα τα εμβλήματα του ΚΕΕΜ και του ΣΕΜ, αναλύοντας κυρίως το έμβλημα του Κέντρου:

κεεμ

? Το έμβλημα του ΚΕΕΜ
Το έμβλημα του ΚΕΕΜ είναι εμπνευσμένο από την ελληνική μυθολογία και την αρχαία ελληνική Ιστορία. Αποτελείται από σύμπλεγμα τροχού και ζεύγους πτερύγων, που συμβολίζουν τους τρόπους μεταφοράς των αγαθών, και το ζωοφόρο κέρας της Αμάλθειας ? με το γάλα της οποίας ανατράφηκε ο Δίας ?, που συμβολίζει τον εφοδιασμό. Το ρητό «Χρόνου φείδου» (μετάφραση: να μην σπαταλάς τον χρόνο σου ή να τον χρησιμοποιείς με σύνεση) είναι απόφθεγμα του Χίλωνος του Λακεδαιμόνιου, ενός από τους επτά σοφούς της αρχαιότητος. Το εν λόγω ρητό αναδεικνύει την σημασία του χρόνου και της ορθής εκμετάλλευσής του για την υλοποίηση της αποστολής του Σώματος Εφοδιασμού Μεταφορών.
Τα κύρια χρώματα του εμβλήματος είναι το κίτρινο και το κόκκινο, ενώ σε διάφορες λεπτομέρειες έχουν δοθεί, επίσης, μαύρο και ανοικτό μπλε.
? Το κέρας της Αμάλθειας
Η Αμάλθεια ήταν η τροφός του Δία στο όρος Ίδη (Ψηλορείτης) στην Κρήτη? εκεί η μητέρα του Δία, Ρέα, είχε κρύψει το νεογέννητο θεό σε μια σπηλιά για να τον γλιτώσει από τον πατέρα του Κρόνο, ο οποίος κατασπάραζε τα παιδιά του. Ο μύθος έχει αρκετές παραλλαγές? η Αμάλθεια άλλοτε παρουσιάζεται ως νύμφη και άλλοτε ως αίγα (κατσίκα), η οποία έτρεφε το Δία με γάλα και μέλι. Αμάλθεια σημαίνει αφθονία (μη στέρηση) και σύμφωνα με το μύθο το κέρας της Αμάλθειας ήταν πάντοτε όχι μόνο γεμάτο, αλλά ξέχειλο από καρπούς και αγαθά.
Στην μάχη του εναντίον των Τιτάνων ο Ζευς κατασκεύασε την πανοπλία του με το δέρμα της κατσίκας (αίγας) του μύθου. Στην πανοπλία αυτή, η οποία τον προστάτεψε κατά τη διάρκεια της μάχης, είχε δοθεί το όνομα και έμεινε γνωστή ως «αιγίδα». Από το μύθο αυτό δημιουργήθηκε, έτσι, και έφτασε έως και τις μέρες μας η φράση «υπό την αιγίδα», η οποία σημαίνει υπό την προστασία.
Παρατηρείται, λοιπόν, πως το έμβλημα του ΚΕΕΜ είναι με τέτοια σοφία δομημένο, ώστε όχι μόνο να παρουσιάζει τους σχετικούς συμβολισμούς μεταφοράς και εφοδιασμού, αλλά να δηλώνει εμμέσως την αφθονία που μπορεί να παράσχει το Κέντρο ? και το Σώμα γενικότερα ? στο Στράτευμα, θέτοντάς το επί της ουσίας υπό την αιγίδα του.

sem

? Τα εμβλήματα του ΣΕΜ
Το διακριτικό του Σώματος Εφοδιασμού ? Μεταφορών αποτελείται από ένα στάχυ που συμβολίζει τον εφοδιασμό και την τήρηση αποθεμάτων εφοδίων, δύο φτερά που συμβολίζουν τον ανεφοδιασμό από αέρα και ένα κυκλικό περίβλημα φύλλων δρυός που συμβολίζει τις μεταφορές. Τα χρώματα του ΣΕΜ είναι το κίτρινο και το πράσινο (κίτρινο ? πράσινο ? κίτρινο). Προστάτης Άγιος του Σώματος είναι ο Άγιος Γεώργιος, όμως το ΣΕΜ τιμά ιδιαίτερα και τον Άγιο Χριστόφορο, ως προστάτη των οδηγών.
Βιβλιογραφία:
- Αρχείο ΔΙΣ/ΓΕΣ, Φ. 11371/Β/2, σ. 5.
- Ιστοσελίδα Γενικού Επιτελείου Στρατού (www.army.gr).
- Grimal, P., Ατσαλός Βασ. (επιμ.), Λεξικό της ελληνικής και ρωμαϊκής μυθολογίας, University Studio Press, Θεσσαλλονίκη 1991, σ. 80.
- Κακριδής, Ι.Θ. (γενική εποπτεία), Ελληνική μυθολογία: Οι θεοί, Εκδοτική Αθηνών, 1986, σ. 22.
Εφημερίδα «Παρατηρητής»: 5-3-2015