Τα πεζοδρόμια της πόλης
Πολλοί τα προσπερνάμε, άλλοι τα κοιτούμε με περιέργεια ή νομίζουμε πως είναι κάποιο σχέδιο του πεζοδρομίου, κάποιους, ίσως, μας ενοχλούν στο βηματισμό, λίγοι όμως γνωρίζουμε τη χρησιμότητα των πλακιδίων του πεζοδρομίου (συνήθως σε κίτρινο χρώμα) με τις πλατιές ή στενές ρίγες και τις φολίδες. Τα πλακίδια αυτά, λοιπόν, χρησιμοποιούνται κατά την κατασκευή σύγχρονων πεζοδρομίων για την δημιουργία οδηγών όδευσης τυφλών.
Πιο συγκεκριμένα, ο οδηγός όδευσης τυφλών είναι μια ειδική λωρίδα του δαπέδου από πλάκες διαφορετικής υφής και χρώματος από το υπόλοιπο δάπεδο του πεζοδρομίου, που αποσκοπεί στην καθοδήγηση και ασφαλή διακίνηση των ατόμων με προβλήματα όρασης.
Ο οδηγός όδευσης τυφλών τοποθετείται σε πεζοδρόμια με πλάτος ίσο ή μεγαλύτερο των 2,80m και σε όλα τα πεζοδρόμια των εμπορικών δρόμων (αξόνων δραστηριοτήτων), ασχέτως του πλάτους των. Το ελάχιστο πλάτος του οδηγού όδευσης τυφλών είναι 40cm και βρίσκεται πάντα εντός της ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών, από την πλευρά του δρόμου.
Για την κατασκευή του οδηγού όδευσης τυφλών χρησιμοποιούνται έγχρωμες ανάγλυφες πλάκες πεζοδρομίου, η οποίες χωρίζονται σε τρία ήδη:
Πλάκα-Οδηγός: Είναι ριγέ πλάκες με πλατιές και αραιές ρίγες. Τοποθετούνται παράλληλα με τον άξονα κίνησης για να κατευθύνουν τα άτομα με προβλήματα όρασης στην πορεία τους. [εικ. 1]
Πλάκα-Κίνδυνος: Είναι φολιδωτές πλάκες με έντονες φολίδες, χρώματος πάντοτε κίτρινου, τοποθετούνται σε πλάτος 80cm στα σημεία εξόδου της ράμπας ως προειδοποίηση για την είσοδο στο δρόμο. Επίσης επισημαίνουν τον κίνδυνο σε στροφές, γωνίες, ή εμπόδια (π.χ. κολώνες) όταν και αλλάζει η κατεύθυνση της πορείας. [εικ. 2]
Πλάκα-Προειδοποίηση: Είναι ριγέ πλάκες με πυκνές και στενές ρίγες. Τοποθετούνται κάθετα στην πορεία όδευσης ή στην αρχή και το τέλος κεκλιμένων επιπέδων (ραμπών). [εικ.3] Στα σημεία κάθετης αλλαγής πορείας, τρεις πλάκες (1,20m) πριν το σημείο στροφής, τοποθετούνται κάθετα στην πορεία, ως προειδοποίηση.
Οι πλάκες επισήμανσης όλων των τύπων τοποθετούνται χωρίς αρμό μεταξύ τους, για να σχηματίζουν ενιαία επιφάνεια. Είναι, επίσης, επιβεβλημένη η επιλογή πλακών σε χρώματα έντονης αντίθεσης με τις παρακείμενες επιφάνειες του δαπέδου του πεζοδρομίου.
Μελετώντας το θέμα μπορεί κανείς να βρει μερικά ακόμη τεχνικά - ή άλλα - χαρακτηριστικά που δεν είναι αυτή τη στιγμή της παρούσης. Ωστόσο, αξίζει να επισημανθεί πως όσα ισχύουν για τα πεζοδρόμια, ισχύουν αντίστοιχα και σε περιπτώσεις υπαίθριων χώρων συνάθροισης κοινού.
Για την κατασκευή σύγχρονων πεζοδρομίων η λωρίδα-οδηγός όδευσης τυφλών είναι μέσα στις βασικές προϋποθέσεις και προδιαγραφές. Παράλληλα, τα υφιστάμενα πεζοδρόμια, πεζόδρομοι, πλατείες κ.ο.κ. πρέπει σταδιακά να προσαρμοστούν κατάλληλα για να ανταποκρίνονται στις αντίστοιχες απαιτήσεις.
Στη Σπάρτη, με την ανάπλαση της οδού Λεωνίδου και την ανακατασκευή των πεζοδρομίων της οδού εφαρμόστηκαν οι βασικές προδιαγραφές οδηγών όδευσης τυφλών. Η νέα δημοτική αρχή, ωστόσο, οφείλει να μελετήσει το θέμα και να εργαστεί ώστε να δρομολογηθούν αναπλάσεις και ανακατασκευές των πεζοδρομίων - αρχικά - στις κεντρικές οδικές αρτηρίες της πόλης, γεγονός που επιτάσσεται στις σύγχρονες ανάγκες και ανταποκρίνονται στις απαιτούμενες προδιαγραφές, ώστε να εξυπηρετείται μία εκ των κατηγοριών ΑμΕΑ συμπολιτών μας.
Ας λειτουργήσει, λοιπόν, τούτο το κείμενο ως μία πρόταση προς το Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης, ώστε να αποτελέσει θέμα ουσιαστικής συζήτησης και προβληματισμού, με στόχο την ανεύρεση πόρων και κονδυλίων για το θέμα που πραγματεύεται το παρόν άρθρο.
Νίκος Ι. Καρμοίρης - 19/2/2015